Postępujące zjawiska prowadzące do ukształtowania się globalnego społecze?stwa informacyjnego stawiają przed edukacją nowe wyzwania. Szkoła, w celu przygotowania młodzieży do umiejętnego wykorzystywania zasobu posiadanych informacji, dostosowania się do życia w dynamicznie zmieniającej się przestrzeni gospodarki opartej na wiedzy i społeczeństwie otwartym, musi wypracować nowe metody kształcenia. W naszych systemach edukacyjnych nie jesteśmy nastawieni na model kształcenia sprzyjający zatrudnieniu tj. mamy trudności z nauczeniem młodzieży umiejętności miękkich i nie jesteśmy w wystarczającym stopniu skoncentrowani na tym, jak młody człowiek będzie na rynku pracy współpracował z innymi.
Zadaniem naszego projektu stanie się ułatwienie uczniom, określenia kierunku dalszego kształcenia i wyboru drogi zawodowej, poprzez rozpoznanie potrzeb rynku pracy w skali lokalnej i europejskiej, a także nabycie niezbędnych w dzisiejszym zglobalizowanym świecie umiejętności językowych i informatyczno-technologicznych, jak również kompetencji miękkich sprzyjających zatrudnieniu i przedsiębiorczości.
W każdej szkole partnerskiej odbędą się warsztaty kształtujące umiejętności miękkie. Po zakończeniu warsztatów, uczestnicy (uczniowie i nauczyciele/trenerzy) będą oceniać ćwiczenia. Zadaniem uczestników w ramach działań lokalnych będzie zbadanie uwarunkowań dotyczących lokalnego (profil przedsiębiorstw, uwarunkowania geograficzne, demograficzne, ekonomiczne itp.) Na podstawie uzyskanych informacji zostaną wykonane filmy i mapy. Kolejnym zadaniem będzie zapoznanie się z technikami negocjacji, prezentacji, oraz twórczego rozwiązywania problemów oraz przygotowanie prezentacji i ćwiczeń praktycznych/gier dotyczących tych tematów. Uczestnicy będą przygotowywać biznesplany oraz gry symulujące rozwój przedsiębiorstwa, które później zostaną wykorzystane do opracowania gry multimedialnej - głównego narzędzia edukacyjnego, obok kodeksu dobrych praktyk będącego rezultatem projektu. W ramach przygotowań do każdej mobilności bądą również odbywać się zajęcia i warsztaty dotyczące makro i mikroekonomii oraz ćwiczeń z języka angielskiego usprawniających komunikację. Podczas czterech zaplanowanych mobilności z udziałem uczniów, będziemy prezentować przygotowane wyniki, pracować w grupach przedyskutowując je, porównując i wzajemnie oceniając. Wszystkie te wyniki posłużą następnie do wykonania wspólnego filmu, atlasu map oraz gry edukacyjnej symulującej założenie i utrzymanie przedsiębiorstwa.
Wspomniane wyżej mobilności – czyli wyjazdy grup uczniów do szkół partnerskich – odbędą się według następującego harmonogramu: